TÜM ÜRÜNLERDE 3 AL 2 ÖDE FIRSATI!

TÜM ÜRÜNLERDE 3 AL 2 ÖDE FIRSATI!

Kuruyemişi Çok Seviyoruz!

Kuruyemişi Çok Seviyoruz!

Kuruyemişi Çok Seviyoruz!

Sağlıklı bir hayat için günlük olarak vücudumuza protein, yağ, karbonhidrat, vitamin, mineral ve su almalıyız. Bu besin maddelerini alırken de seçici davranmalıyız. Örneğin karbonhidratlar için basit karbonhidratlar yerine kompleks olanları, yağlar içinse doymuş yağ içeriğinin düşük doymamış yağ içeriğinin yüksek olmasına dikkat etmeliyiz. Bu yazımızda doymuş yağ içeriği düşük olan ve güvenle ara öğünlerimizde tüketebileceğimiz kuruyemişleri inceleyeceğiz.

Kuruyemişler

Kuruyemişler tek tohumlu olgunlaştığında duvarı sertleşen kuru meyvelerdir. Yağ içeriği fazla enerjisi yüksek olan bu besinler sağlık açısından ne kadar faydalı olsada enerji yoğunluğu sebebiyle kontrollü tüketilmelidirler. Badem, yer fıstığı, kaju, fındık, ceviz kuru yemişlere örnekleridir.
Sağlıklı bir beslenme sağlıklı yağ tüketimini gerektirir. Bu sebeple kuruyemişleri beslenmenizde bulundurmalı, öğünlerinize eklemelisiniz. Yapılan çalışmalarda kontrollü kuruyemiş tüketiminin dengeli beslenme ve sağlık üzerinde olumlu etkileri olabileceğini gösterir.
 
YER FISTIĞI
Anayurdu Güney Amerika olan yer fıstığı günümüzde tüketimi popülerleşmeye başlayan bir kuruyemiştir. Çin, Nijerya, Hindistan yer fıstığının en önemli üreticileridir. Türkiye ise yer fıstığının üretim payının %0.37’sini karşılar. Özellikle sporcuların diyetlerinde sıklıkla kullandığı yer fıstığının içeriği yağ, protein, karbonhidrat, vitamin ve mineral bakımından oldukça zengindir. E vitamini, K vitamini, tiamin ve niasin gibi vitaminleri yüksek oranda içerir. Dünyada sıklıkla yağ üretimi amacıyla tüketilse de yer fıstığı ezmesi, fıstık şekeri, kavrularak kuruyemiş olarak da tüketimi yaygındır. Ülkemizde ise yağ üretimi için kullanılmamakta, daha çok çerez veya fıstık ezmesi şeklinde tüketilmektedir. Yer fıstığı çoklu doymamış yağ asitlerinden zengin, doymuş yağ asitleri bakımından fakir olması ve içerdiği birçok vitamin, mineral ile dengeli beslenme ve sağlık üzerine olumlu etkileri olan bir gıdadır.Her ne kadar faydaları bulunsa da fazla tüketimi kilo alımına sebep olabildiğinden kontrollü tüketilmelidir.
Yer fıstığı alerjisi populasyonun yaklaşık %1’inde görülmekte olup dünyada en sık görülen alerji türlerindendir. Eğer bu gıdaya alerjiniz varsa özellikle dışarıdan alınan besinlerin etiketlerini iyi okumalı, ona göre tüketim sağlamalısınız.
 
BADEM
Bademin (Prunus spp) anayurdu Orta ve Batı Asya olarak kabul edilir. Bu bölgelerden Çin, Hindistan, İran, Suriye ve de Akdeniz ülkelerine yayılmıştır. Badem 12.2 g/100 g posa içermektedir. E vitamini bakımından da oldukça zengindir. (25.6/100g) Çeşitli el, vücut kremlerinde, losyonlarda kullanılır. Folat, niasin, B6 vitamini, kalsiyum ve magnezyum yönünden de oldukça zengin olan bu besin sağlıklı beslenme programlarında, diyetlerde tüketilmesi önerilir. Yağ içeriğinden dolayı kilo verme programlarında sınırlı kullanılmalıdır. Ara öğünlerde 5-6 adet çiğ badem tüketimi iştah kontrolü sağlar ve 1 tatlı kaşığı yağ değişimi yerine kullanılabilir.
 
FINDIK
Dünya üzerinde tüketimi çok yaygın olmasına rağmen yetiştiriciliği sınırlı sayıda ülkede vardır. Bu ülkelerin başında Türkiye gelir. İtalya, Yunanistan, İspanya da fındık yetiştiriciliğinde önemli ülkeler arasındadır. Sade tüketilebildiği gibi şekerleme, pasta, kek, çikolata gibi ürünlerle birlikte de sıklıkla tüketilir. Yağ, protein, vitamin ve mineral yönünden zengin bir besindir. Yüksek oranda oleik asit içeriği ile dengeli beslenme ve sağlık üzerine olumlu etki gösterir. Sağlık açısından önemli olan çoklu doymamış yağ asitleri diğer kuruyemişlere oranla daha az içerdiğinden bu yönüyle diğer kuruyemişlere oranla zayıf kalır.
 

2021737-EIP424-Selfit Websitesi13

Referanslar

  1. ‘Lopez-Uriarte P, Bullo M, Casas-Agustench P, Babio N, Salas-Salvado J. Nuts and oxidation: a systematic review. Nutr Rev 2009;67 (9):497-508’
  2. ‘Pribis P, Shukitt-Hale B. Cognition: the new frontier for nuts and berries. Am J Clin Nutr 2014;100 Suppl 1:347S-352S. Sánchez-Villegas A, Martínez-González MA, Estruch R, Salas-Salvadó J, Corella D, Covas MI, et al. Mediterranean dietary pattern and depression: the PREDIMED randomized trial. BMC Med 2013;11:208-219.’
  3. ‘Salas-Salvado J, Guasch-Ferre M, Bullo M, Sabate J. Nuts in the prevention and treatment of metabolic syndrome. Am J Clin Nutr 2014;100 Suppl 1:399S-407S.’
  4. ‘Luo C, Zhang Y, Ding Y, Shan Z, Chen S, Yu M, et al. Nut consumption and risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr 2014:doi: 10.3945/ ajcn.113.076109.’