TÜM ÜRÜNLERDE 3 AL 2 ÖDE FIRSATI!

TÜM ÜRÜNLERDE 3 AL 2 ÖDE FIRSATI!

Neden Sürekli Atıştırırız?

Atıştırmalık; yüzyıllardır evlerde hazırlanan ve ortalama yüz yıldır gıda endüstrisi tarafından üretilen gıdalardır. “Atıştırmak” (snacking), “atıştırmalık” (snack) ve “atıştırmalık gıda” (snack food) kelimeleri için net bir tanım yapılamaz. Fakat çoğu beslenme rehberi ana öğünlerin arasında tüketilen yiyecekler ve kalori içeren içeceklerin tümüne, özetleyecek olursak atıştırma eylemi yapılan her gıdaya “atıştırmalık” adı verilmiştir. Günümüzde sıklıkla tüketilen bu gıdaların tüketim miktarlarını anlayabilmek adına yirmi bir Avrupa ülkesini kapsayan ve 16486 bireyle bir anket çalışması yapılmış ve tüketicilerin gün içinde 2.8 öğün yemek yedikleri ve 1.6 kez atıştırmalık gıda tükettikleri sonucunu ortaya çıkmıştır. Atıştırmalıklar özellikle hızlı yaşadığımız bu zamanda bizler için birer kurtarıcı olur. Gün içerisinde herhangi bir işle uğraşırken veya bir yerden başka bir yere yolculuk ederken, oyun oynarken vb. her an tüketebileceğimiz bu besinleri herhangi bir şeyle meşgulken tükettiğimizde porsiyon kontrolünü sağlamakta zorlanır ve doygunluk hissini daha geç alırız; bu sebeple atıştırmalıkları yediğimize odaklanarak, ara öğünlerde tüketmeliyiz.

Sağlıklı Atıştırmalık Tüketimi

Atıştırmalık seçimi yaparken tercihimizi yüksek kalori, düşük posa içeren abur cuburlar (endüstriyel olarak üretilen kek, cips, kavrulmuş tuzlanmış kuruyemiş, bisküvi, kraker vb.) yerine kuruyemiş, kuru meyve, meyve bar, protein bar gibi besin ve ürünleri seçmek sağlığımız açısından daha olumlu olacaktır. Örneğin ara öğününde tüketilen 2-3 kuru kayısı ve kuru incir yoğun posa içeriği ile sindirim sistemini destekler ve bazı vitaminleri vücudunuza almanızı sağlar. ABD Tarım Bakanlığı (USDA) sağlıklı, akıllı atıştırmalık nasıl olması gerekir sorusunu cevaplamak amacıyla SS (Smart Snack) adlı beslenme rehberini oluşturur. Bu rehber özellikle çocukların nasıl atıştırmalıkları tüketmesi gerektiği konusunda bizleri aydınlatır.
Okul çağındaki çocukların atıştırmalık tüketimi bu dönemde daha da önem kazanır. Çocukların abur cuburlara olan yönelimleri onların sağlıksız beslenmesine, yetersiz vitamin, mineral, protein alımına sebep olabilmekte ve bu durum onların gelişimleri için risk oluşturabilmektedir. ‘Smart Snack’ (akıllı atıştırmalık; SS) projesi okullarda sağlıklı beslenme ve beslenme eğitimi hedef almış olup çocukların tüketmesi gereken atıştırmalık sınırlarını çizmiştir.

Sağlıklı & Akıllı Atıştırmalık (Smart Snack) Nasıl Olmalıdır?

  • Su ve soda tüketimi sınırsızdır.
  • %100 meyve ve sebze suları, süt ve tatlandırıcı içermeyen meyveli içeceklerin satışı ilkokullarda 250 mL/porsiyon, ortaokul ve liselerde 350 mL/porsiyon ile sınırlandırılmıştır.
  • Atıştırmalığın temel bileşenleri tam tahıllar, meyve, sebze, süt ve süt ürünleri veya protein içeren bir gıda veya %25’i meyve ve/veya sebzeden oluşan bir gıda karışımı olmalıdır.
  • 30 g’ı 200 kcal ve daha altında enerji vermelidir.
  • Sodyum içeriği 200 mg ve altı olmalıdır.
  • Toplam kütlece şeker içeriği %35 ve altında olmalıdır.
  • Yağ içeriği toplam enerjinin %35’i veya daha azı olmalıdır.
  • Doymuş yağ toplam enerjinin %10’undan daha az olmalıdır.

Ara Öğünde Tüketebileceğiniz Sağlıklı Atıştırmalık Örnekleri

  • Mevsiminde taze meyveler
  • Tuzlanıp kavrulmamış kuruyemişler
  • Süt ve ürünleri
  • Tahıllı barlar
  • Kuru meyveler
  • Taze sebzeler (salatalık, havuç domates vb. )
  • Sade soda
  • Su
2021739-EIP426-Selfit Websitesi15

Referanslar

  1. ‘Bellisle, F. (2014). Meals and snacking, diet quality and energy balance. Physiol Behav, 134, 38–43. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2014.03.010’
  2. ‘United States Department of Agriculture. (2016). A Guide to Smart Snacks in School. https://www.fns.usda.gov/sites/default/files/tn /USDASmartSnacks.pdf’
  3. ‘Alliance for a Healthier Generation. 2019a. “Smart Food Planner” https://foodplanner. healthiergeneration.org/products/’
  4. ‘United States Department of Agriculture. (2015). 2015 – 2020 Dietary Guidelines for Americans (8th edition). https://doi.org/10.1097/ NT.0b013e31826c50af’