TÜM ÜRÜNLERDE 3 AL 2 ÖDE FIRSATI!

TÜM ÜRÜNLERDE 3 AL 2 ÖDE FIRSATI!

Protein Ağırlıklı Beslenme ve Protein Barlar

Vücudumuzun ihtiyacı olan ana enerjiyi sağlayan en önemli besin maddeleri karbonhidrat, yağ ve proteindir. Proteinler yapıcı, onarıcı, düzenleyici ve koruyucudurlar. Vücudun pek çok işlevinde rol alırlar. Örneğin metabolik reaksiyonlardaki hormonlar protein yapısındadır. İmmün sistem (bağışıklık sistemi) içinde yer alan immunoglobulin ve antikorlar yine protein yapılıdırlar. Gün içerisinde mutlaka almamız gereken protein gereksinmesini yetişkinler için kabaca kilogram başına 1 gram olarak hesaplayabiliriz. Kişinin yaşam koşullarına, fiziksel, biyolojik durumlarına göre bu miktar değişkenlik gösterebilir. Proteinlerin vücut tarafından sentezlenen çeşitleri bulunsa de dışarıdan almamız gereken elzem proteinler vardır. Bunların en iyi kaynakları et, süt, yumurta gibi hayvansal proteinlerdir. Kuru Baklagiller de protein içerir fakat tahıllarla birlikte tüketildiğinde elzem olan protein amino asitlerini sağlar. Çocuklarda, adolesanlarda, gebeliklerde, emzirme dönemlerinde ve de yaşlılıkta protein alımı çok önemlidir. Aşırı protein alındığında veya diğer enerji kaynaklarından yoksun beslenildiğinde enerji gereksinimi içi proteinler kullanılmaya başlanır ve bu durum metabolizmanın fazla çalışması ile böbreğe yük bindiren protein yıkım ürünlerinin artmasına yol açmış olur. Bu sebeple bilinçsiz şekilde protein alımını artırmamalı, diyetinizi diğer besin maddelerinden sınırlamamalısınız. Genellikle sporcular kas kazanımını artırmak amacı ile beslenmelerinde protein alımını artırmaktadırlar. Proteini daha hızlı ve daha yoğun formda elde edebilmek amacıyla piyasada yüzlerce çeşit protein tozu ve protein barı bulunur.

Protein Bar Nedir?

Protein bar içerisinde 20-30 gram protein bulundurur. Yaygın olarak 5-10 gram içeren formları bulunsa da 20 gram ve daha fazla protein içeren protein barları destek açısından ihtiyaç durumunda önerilir. Sadece proteinden oluşan ürünler değillerdir; yağ, vitamin, mineral ve karbonhidrata sahiptirler. Hem tadı hem de gıdanın ömrünü artırmak için genellikle şeker ilavesi yapılır. Tüketeceğiniz barın içeriğine dikkat etmelisiniz. Katkı maddeleri bulunmayan whey protein içeren protein bar diğer barlara oranla daha sağlıklıdır.

Ne İşe Yarar?

  • Enerji verir.
  • Günlük protein alımına destek olur.
  • Tokluk hissi verir.
  • Spor sonrası toparlanmaya yardımcı olabilir.
  • Dayanıklılık ve kuvvet antrenmanlarında gereken fazladan proteini almada katkı sağlar.

Ne Zaman Kullanılır?

Kişinin diyetle protein alımı yetersiz ise kuvvet ve dayanıklılık sporları yapıyorsa, protein takviyesine ihtiyaç duyabilir. Spor yapanlar için kullanımı müsabaka öncesi ve sonrasında karbonhidrat kaynağı ile birlikte tüketmesi önerilir. Yüksek miktarda protein alımı dehidrasyona sebep olup vücutta yağa çevrilebileceğinden kontrollü tüketilmelidir. Sporcular için aktivite sonrası 45 dakika içerisinde 1 veya 2 paket protein bar tüketimi yapılabilir.

2021740-EIP427-Selfit Websitesi16

Referanslar

  1. ‘Fiziksel Uygunluk (Fitnes) Spor ve Beslenme İle İlgili Temel Öğretiler (Prof. Dr. Gülgün Ersoy) sf: 264, 278’
  2. ‘Hastalıklarda Beslenme Tedavisi (Prof. Dr. M. Emel Tüfekçi Alphan) sf: 13- 17- 18’