İnsan kalbi, dolaşım sistemi ile vücuda kan pompalayan, dokulara oksijen ve besin sağlayan, karbondioksit ve diğer atık maddeleri ise uzaklaştıran bir organdır. Çalışma sistemi ile vücut için hayati değere sahip olan kalbin, korunması da çok önemlidir.

Kalp Sağlığı İçin Yararlı Gıdalar Nelerdir?

  • Taze meyve, sebze, balık ve lifli gıdalar yönünden zengin besinlerle beslenilmelidir.
  • Kırmızı et, haftada 1 - 2 defa tüketilmelidir.
  • Çay ve kahve tüketimi sınırlandırılmalıdır.
  • Katı yağlar yerine, bitkisel içerikli yağlar (zeytinyağı, ayçiçek yağı, fındık yağı gibi) tercih edilmelidir.  (1)

Kalp Sağlığı İçin Zararlı Gıdalar Nelerdir?

Kalp sağlığını korumak için aşağıdaki gıda türlerinden uzak durulmalıdır:

  • Yağlı gıdalar ( krema, kaymak, yağlı soslar, fast - food yiyecekler),
  • Alkollü içecekler, 
  • Paketlenmiş hazır gıdalar
  • Fazla tuz tüketimi
  • Kızartmalar (2)

Kalp Sağlığını Etkileyen Faktörler Nelerdir?

İdeal Kilo
İdeal kilodan fazla kiloya sahip olunması hipertansiyona yani yüksek tansiyona neden olabilmektedir. Fazla kilo aynı zamanda koroner kalp hastalığı, kalp yetmezliği gibi ciddi sağlık sorunları için de risk oluşturur. (3)

Hipertansiyon
Tansiyonun sağlıklı bireylerdeki ortalama değeri 120/80 mmHg’ dir. Kişide tansiyon hastalığı varsa, kalp sağlığını korumak için tansiyon ilaçları düzenli ve zamanında alınmalı, düzenli aralıklarla tansiyon değerleri kontrol edilmelidir. (3)

Sigara
Sigara kullanımı, kalp damarlarının tıkanmasına ve bunun sonucunda ise kalp krizine sebep olabilmektedir. Kalp krizi geçmişi olan kişilerin sigara tüketimine devam etmeleri yeniden kalp krizi geçirme riskini artırır. Bu nedenle kalp sağlığı için sigara tüketimi bırakılmalıdır. (4)

Düzenli Egzersiz
Egzersizin; kalp sağlığında, vücut duruşunun iyileştirilmesinde, kas kuvveti ve dengesinin arttırılmasında, yaşam süresinin uzatılmasında ve psikolojik durumun iyileştirilmesinde olumlu etkileri vardır. Düzenli ve hafif egzersizler haftanın belli günlerinde yapılmalıdır. (3)

Stres
Stres, öfke ve depresyona neden olabileceğinden, kalp damar hastalıklarının oluşum riskini de artırır. Günlük hayatta mümkün olduğu kadar stresten uzak durulmaya çalışılmalıdır. Stres altında kalındığında bazı rahatlama ve psikoterapi yöntemleri ile stres azaltılmaya çalışılmalıdır. (5)

Kan Şekeri
Kontrol altına alınamayan diyabet hastalığı, kalp damar sağlığı için de önem teşkil eder. Kan şekerini kontrol altına almak için sağlıklı beslenmeye dikkat edilmeli ve ideal kiloda kalmaya çalışılmalıdır. (1)

Diğer Risk Faktörleri
HDL : İyi huylu kolesterol olarak bilinen HDL’nin damar sertliği oluşumunda koruyucu bir rolü vardır. Bu nedenle, HDL değerinin düşmesi, koroner hastalıklarda risk faktörüdür. (6)
Trigliserid : Yüksek trigliseride eşlik eden düşük HDL değeri kalp hastalıklarında risk oluşturur. (6)

2020531-EIP322-Omega 3 950 mg1