Magnezyum; kalsiyum, sodyum, potasyum gibi maddelerle birlikte mineral olarak adlandırılan ve vücutta çeşitli işlevleri olan bir maddedir (1).

Magnezyum Nedir?

Magnezyum, vücutta en çok bulunan 4. elementtir (2). Bu element, vücudun sağlıklı kalabilmesi için çok önemli bir besin maddesidir (3). Vücutta, 600'den fazla hücresel reaksiyonda görev aldığı gösterilmiştir (4).

Magnezyum Faydaları Nelerdir?

Magnezyum, beyin ve vücudun diğer kısımları arasındaki iletişimde önemli rol oynar (4). Beynin sağlıklı bir şekilde gelişmesinde görev alır (4). Sinir hücrelerinin gereksiz şekilde uyarılmasını engeller ve beyni gereksiz uyarımın ortaya çıkaracağı hasardan korur (4).
Elektrolit dengesine katkıda bulunarak, kalbin gevşeme ve kasılma hareketlerinin gerçekleşmesinde kalsiyum ile birlikte rol oynar (4). İskelet kaslarının kasıldıktan sonra düzgünce gevşeyebilmesinde etkilidir(4).
 

Magnezyum Eksikliği Belirtileri

Magnezyum eksikliği diğer adıyla hipomagnezemi, farklı sebeplerle ortaya çıkabilir ve vücut üzerinde çeşitli etkileri vardır (5).
Magnezyum eksikliği; diyetle yetersiz alım ya da vücuttan artmış magnezyum kaybıyla ortaya çıkabilir (5). Diyabet, yetersiz emilim, ishal, çölyak hastalığı gibi durumlar vücuttan magnezyum kaybını artırabilir (5). Alkolizm de magnezyum eksikliği için risk oluşturur (5).
•    Kas seyirmeleri, krampları, magnezyum eksikliğinde sık görülür (5).
•    Zihinsel uyuşma, duygu yoksunluğu, deliryum (hezeyan) ve koma gibi ciddi nörolojik semptomlara neden olabilir (5).
•    Kemik erimesi ve buna bağlı olarak kemik kırılganlığında artma da yine yetersiz magnezyum düzeyleriyle ilgilidir (5). Kemik erimesinde etkili olan başka faktörlerin olduğu da unutulmamalıdır (6).
•    Eksiklikte kas zayıflığı ve yorgunluk da görülebilir ancak bu belirtiler magnezyum eksikliğine özgü değildir (5).
•    Magnezyum eksikliğinde tansiyon yükselmesi görülebilir (5).
•    Astımın da magnezyum eksikliğiyle bağlantısı vardır ama henüz aralarındaki ilişki yeterince aydınlatılamamıştır (5).
•    Kanda magnezyum seviyesinin yeterli olmaması kalpte aritmilere sebep olabilir (5). Aritmiler daha sonra inme ve kalp yetmezliği gibi çok ciddi sonuçları doğurabilir (5).
 

Magnezyum Nelerde Var?

Magnezyum içeriği zengin besinler: bitter çikolata, fındık ve diğer kuru yemişler, avokado, baklagiller, kabak çekirdeği, chia tohumu, tam tahıllı besinler, muz, yeşil yapraklı sebzeler ve yağlı balıklar olarak sayılabilir (7).
Magnezyum içeren besinler yeterli miktarda tüketildiğinde, magnezyum eksikliği görülmeyecektir ancak çoğu kişi günlük diyetiyle yeterli magnezyumu alamaz (8).
Günlük magnezyum alımının yaklaşık olarak erkeklerde 400 mg, kadınlarda 350 mg olması önerilir (9). Bu miktarların diyetle karşılanamaması durumunda magnezyum takviyeleri tercih edilebilir (9). Magnezyum takviyesi için önerilen doz 200-400 mg arasında değişmektedir (9). Eksikliğin görüldüğü durumlarda bu doz daha da artabilmektedir (9). 
Magnezyumun aşırı miktarda alınması kusma, ishal, karın ağrısı gibi durumlara sebep olabilir (8). Magnezyum takviyesi kullanımında, eğer varsa kullanılan diğer ilaçlarla olabilecek etkilerine dikkat edilmelidir (8).

2020585-EIP362-Magnesium Citrate 200 mg & Vitamin D / 60 tablet4

Referanslar

1-https://www.healthline.com/nutrition/micronutrients#definition
2-https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-magnesium-benefits
3-https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-Consumer/
4-https://www.healthline.com/nutrition/what-does-magnesium-do#1
5-https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-deficiency-symptoms
6-https://www.healthline.com/health/managing-osteoporosis/supplements-and-vitamins-you-should-consider
7-https://www.healthline.com/nutrition/10-foods-high-in-magnesium
8-https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/magnesium-supplements/faq-20466270#:~:text=Magnesium%20plays%20many%20crucial%20roles,type%202%20diabetes%20and%20osteoporosis
9-https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-supplements