Saç Bakımı: Daha Sağlıklı ve Dolgun Görünümlü Saçlar İçin Püf Noktaları

Genetik saçların yapısında önemli bir rol oynarken, diyetiniz, hava durumu, kirlilik ve saç bakımı konusundaki genel yaklaşımınız da, dış görünümünüzü korumak için kritik bir role sahip olabilir (1,2).

Yeterince Protein Alın
Yetersiz protein içeren diyetler zayıf, kırılgan saçlara, saç ve saç renginin kaybına neden olabilir. Saçların yapısının korunmasında günde en az 45 gram protein tüketmek önerilmektedir (1,11,12). Kaliteli protein kaynakları şunlardır (1,11,12):

  • Az yağlı kırmızı et
  • Beyaz et kaynakları
  • Deniz mahsülleri
  • Yeşil fasulye
  • Az yağlı süt ve süt ürünleri
  • Yumurta
Çinko ile Destekleyin
Çinko eksikliği saçın dökülmesine neden olabilir. Brezilya fıstığı, ceviz, kaju fıstığı ve badem gibi yağlı tohumları saçınızın dökülmesiyle mücadele etmek için diyetinize eklemeniz önerilmektedir (1,10,12).

Bu besinlerden bol miktarda tüketmek saçlarınızın güçlenmesini sağlarken, aynı zamanda daha sağlıklı olmanızı da sağlayabilir (1,10,12):
  • Sebzeler
  • Meyve
  • Yeşil yapraklı salatalar
  • Bol ve temiz, filtrelenmiş su
Omega 3
Omega-3 yağ asitlerini daha fazla tüketmek saç köklerinizin beslenmesini sağlayabilir (3,9,12).

Omega-3 yağ asitleri, somon, sardalya ve ringa balığı gibi soğuk su balıklarında bol miktarda bulunur. Buna ek olarak aşağıdaki besinler de omega-3 açısından zengindir (3,9,12):
  • Keten tohumu
  • Yoğurt
  • Süzme peynir
  • Salata
  • Tahıllar
Doğru Şampuanı Seçin
Yanlış şampuanın veya şekillendirici ürünlerin kullanılması önemli saç hasarına neden olabilir. Saç tipinize göre, yağlı, normal veya kuru ciltlere uygun ürünleri seçebilirsiniz. Ayrıca kepek gibi problemlerinizi çözmeniz de saç sağlığınızı olumlu etkileyebilir (2).

Yıkama 
Saçlarınızın daha canlı görünmesi ve yıpranmaması için aşağıdaki önerileri uygulayabilirsiniz:
  • Saçınızı günde bir kereden fazla yıkammak,
  • Çok sıcak veya çok soğuk su kullanmaktan kaçınmanız önerilmektedir. 

Cilt bakımı: Sağlıklı Cilt Görünümü İçin 5 İpucu

Nitelikli bir cilt bakımı ve sağlıklı hayat tarzı doğal yaşlanmayı yavaşlatabilir ve bazı cilt problemlerinin önüne geçebilir (5)

1. Cildinizi güneşten korumanız gerekiyor
Ömür boyunca güneşe maruz kalırsanız ciltte kırışıklıklar ve yaşlanma lekeleri oluşabilir, cilt kanseri riskiniz artabilir ve/veya başka cilt problemleriyle karşı karşıya kalabilirsiniz (5)

Kendinizi güneşten korumak amacıyla:

  • Güneş ışınlarının en kuvvetli geldiği 11.00 ila akşam 16.00 saatleri arasında güneş ışınlarından uzak durun.
  • Koruyucu elbiseler giyin (5).
2. Tütün ve ürünlerinden uzak durmaya çalışın
Tütün kullanmak cildinizin olduğundan daha yaşlı görünmesine sebep olabilir. Nikotin, ciltteki küçük kan damarlarını daraltır, dolayısıyla kan akışı azalır ve cilt soluklaşır. Bununla birlikte cilt sağlığı için gerekli olan oksijen ve bazı besin maddelerinin de tükenmesine sebep olabilir (13)

3. Cildinizi nazikçe tedavi edin
  • Banyoda kalma süresini kısaltın. Ayrıca çok sıcak su yerine ılık su tercih edin.
  • Yıkandıktan veya duş aldıktan sonra, cildinizi nemli kalacak şekilde havluyla hafifçe kurulamanız,
  • Cildiniz çok kurumuşsa, cilt tipinize uyacak şekilde uygun bir nemlendirici kullanmanız önerilmektedir (6)
4. Düzenli ve sağlıklı beslenin
Yeteri miktarda meyve, yeşil yapraklı sebzeler, tam tahıllar ve kaliteli protein kaynakları tüketmeniz önerilmektedir. Rafine gıdalar ve fazla miktarda sağlıksız yağlar tüketmek cildinizde akne oluşmasına sebep olabilir. Bol miktarda su içerseniz cildiniz nemli kalacaktır (11).

5. Günlük hayattaki stresinizi yönetmeye çalışın
Kontrolsüz şekilde aşırı strese maruz kalmak cildinizi hassas hale getirebilir ve aknelerin oluşmasına sebep olabilir. Cildinizin sağlıklı görünmesine yardımcı olmak amacıyla stresinizi yönetmek için stres kontrolü sağlamaya çalışın (1). Yeteri kadar uyuyun, hayatınızı planlayın ve hoşunuza giden şeyleri yapmak amacıyla kendinize zaman ayırın (1).


 

Tırnak Bakımı: Tırnaklarımı Nasıl Sağlıklı Tutarım?

Vücudumuz akıllıdır. Bu yüzden vitamin ve mineral düzeyleri düşük olduğunda, tırnaklarımız ve saçlarımız bize işaret verecektir.

Sağlıklı bir beslenme tarzı genellikle tırnaklarınızın ihtiyaç duyduğu tüm vitaminleri, mineralleri ve besinleri almamıza olanak sağlar (3). Ancak eksik kaldığınız durumlarda multivitamin takviyelerinden faydalanabiliriz (14)

Yaygın kullanılan takviye ürünlerinden, biyotin (7,12) ve at kuyruğu bitkisini tercih edebilirsiniz. Biyotin saç kaybını önlemekte etkili olabilir (8)

2020542-EIP330-Biotin 2000 mcg / 100 tablet2

Referanslar

  1. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/747242
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6369639/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315033/#:~:text=Nutritional%20deficiency%20may%20impact%20both,in%20niacin%20deficiency%20%5B2%5D.
  4. http://eatright.org/resource/food/vitamins-and-supplements/types-of-vitamins-and-nutrients/antioxidants
  5. https://health.clevelandclinic.org/best-ways-to-protect-your-hair-from-sun-damage/
  6. http://www.skincancer.org/prevention/sun-protection/prevention-guidelines. Accessed Oct. 12, 2017.
  7. http://ods.od.nih.gov/factsheets/Biotin-Consumer
  8. https://www.medikalakademi.com.tr/biotin-h-vitamini-nedir-ne-ise-yarar-faydalari-nelerdir/
  9. https://www.gidadernegi.org/TR/Genel/24093438010c9.pdf?DIL=1&BELGEANAH=5270&DOSYAISIM=240934380.pdf
  10. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1186187
  11. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.4161/derm.1.5.9706
  12. http://www.journalagent.com/turkderm/pdfs/TURKDERM_48_SUP_OZEL_45_47.pdf
  13. http://www.dermaneturk.com/okd/sayi2/mikroskop2.asp
  14. https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayat-db/Yayinlar/kitaplar/Beslenme-Bilgi-Serisi-2/Besin-Destekleri.pdf